Tuesday, January 17, 2012

AWAN ; Jika Kamu Bantu Agama Allah , Pasti Allah Bantu Kamu


( Gambar ni just hiasan je , menyerikan lagi penulisan kali ini ^^ )

Siri AWAN meneruskan langkahnya .
Moga Allah reda dan buka hati kita untuk mencintaiNYA 
lebih dari segala-galanya.
|
|
|
|
|
|
|



Kami sama-sama duduk di atas sofa . Walaupun aku keletihan kerana kesibukkan kerja, aku akan sentiasa sembunyikan keletihan aku bila bersamanya kerana , ada ketenangan akan aku peroleh bila bersamanya .

“Abang nak minum air apa ? ”, tanya isteriku dengan nada yang lembut .

“Air oren ” , balas ku dengan senyuman.

“Mana ada air oren kat rumah kita ”

“Air kelapa ? ” , sekali lagi aku membuat permintaan . Kali ini sengaja aku meminta air yang pelik , tanda aku mengusiknya .

“Abang ni. Suka kenakan ayang tau ”

Kami ketawa . Mukanya mula kemerah-merahan tanda malu .

“Abang tau , ayang dah buatkan carrot susu untuk abang kan . Abang nak air tu la”

Dia tersenyum senang . Ketawa.

Kami berkongsi minuman kegemaran , caroot susu . Mungkin inilah orang kata , merpati dua sejoli .

Selepas beberapa minit berlalu , dia membawakan aku segelas caroot susu bersama dua biji coklat ferrero rocher .

“Sya , duduk sebelah abang boleh ?”

“Abang ni manjalah ”

Kami ketawa . Dia mula bergerak kesebelahku . Kepalanya diletakkan di atas bahuku .

“Abang manja ? Bukankah budak manja ni juga yang berjaya ketuk pintu hati ayang ?”

“Sebab budak yang berjaya ketuk hati ayang ni manja , maka ayang terimalah seadanya . Mungkin sebab anak bongsu , sebab itu manjanya terbawa-bawa sampai dah kahwin ” , dia membalas sambil tersenyum .

“Maksudnya di sini , ayang memang suka orang manja la kan ”

“Sebab budak manja tu suami saya , kerana itu saya kena belajar manja dari dia  ”

Kami ketawa . Mukanya kemerah – merahan tanda malu dengan aku .

Dari gerak tubuhnya , ada sesuatu yang ingin di sampaikan . Dia membukakan bungkusan coklat yang di bawanya untukku .

“Abang ni untungkan . Mampu berjuang lebih untuk Islam . Semangatnya lebih kuat dan hebat berbanding perempuan . Cemburu juga saya pada abang sebab saya hanya jaga rumah , jaga anak , kemas rumah . Tertanya-tanya juga , apa sumbangan saya pada Islam ”

Aku tersenyum .


“Sya ku sayang , bukankah kamu juga penyumbang pada Islam . Dari seorang wanita lahir penyumbang kepada ummah . Seorang ulama , nabi hatta penggerak semangat jihad juga lahir dari seorang wanita ”

Dia masih terdiam.

Sambil mencium umbun-umbunnya aku menambah , “ bagaimana kalau perempuan-perempuan berhenti mendidik anak ? Bukankah peratus untuk melahirkan mujahid yang terbilang kian kurang . Bila si isteri tidak menjaga suaminya dengan baik , adakah suaminya mampu bergerak memperjuangkan agamanya dengan sempurna malah menjadi pemimpin tanpa semangat dari seorang isteri ”

“Tidak perlu perempuan menganggkat senjata , tapi kerana seorang perempuan , bisa mencorakkan para pemimpin Islam sejak dari kandungan dan dari rumah . Bukankah itu juga sumbangan ? ”

“Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.” Surah Muhammad ayat 7.

“Jal oh ejal”, dia membalas dengan senyuman tanda paham .


13 comments:

  1. wah wah .. entry yg kat atas ni karang sendiri ke >,<

    ReplyDelete
  2. ske3x =) teruskn tau ~~
    boleh jadi cm si tongkat jibril tu..
    terbaik.. sya = nme singktn itu sye la kui3x =D

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. sy dbri pluang utk bce semua ni.. :)

    ReplyDelete
  4. ukhti rnajieha ; alhamdulilah , Allah bagi ilham untuk buat .

    ukhti rnajieha ; saya masih baru lagi dalam bidang penulisan .

    ReplyDelete
  5. sea_lavender ; heheheh..insyaALLAH kak . Doakan ye , moga Allah reda .

    ReplyDelete
  6. Insya-Allah.. ble kte lakukan sesuatu perkara dalam mendekatkan diri pd-Nya..sudah pasti ianya indah dan baik.. Insya-Allah...

    ReplyDelete
  7. Hebat...taniah...!! Sngt bmnfaat.... :)

    ReplyDelete
  8. sea_lavender ; insyaAllah...amin ^^

    husna ; terima kasih ...tapi semua tu Allah yang ilham ^^

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp(0196135660)

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp(0196135660)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp(0196135660)

    ReplyDelete