Friday, December 24, 2010

Lihatlah Dunia

Dunia oh dunia . Ada apa dengan dunia ek ? Dunia ini tempat apa ek ? dan apa kegunaan dunia ? Pernah anda terfikir ?


Lihatlah dunia ini sepuas-puasnya kerana , sebentar lagi kita pasti akan meninggalkannya . Di dunia inilah tempat kita berbicara , mengenal Tuhan Yang Esa .Belajar erti kehidupan sebenar , sebelum  kita melangkah menuju ketempat asal kita . Dunia inilah tempat kita untuk menabur benih , sebelum kita menikmati hasilnya di sana . Di dunia ini juga tempat kita beribadat sebagai tanda cinta dan syukur pada Yang Esa untuk mendapatkan keredaannya , kerana itulah matlamat kita di dunia .

Dunia ini ibarat seperti tikar sejadah , tempat di mana manusia menjadikan alas untuk tunduk dan sujud mengabdikan cinta kepadaNya . Di tikar sejadah ini juga , manusia melakukan ibadah , memebaca kalam-kalam cinta Tuhan , berzikir , bertahmid , bertasbih memuji keagugan Tuhan . Sudah menjadi tradisi , tikar sejadah khusus untuk menabur bakti kepada Yang Hakiki .

Begitulah dunia . Di dunia inilah tempat kita melakukan kebaikan , jangan dikotori dengan kemaksiatan dan kemurkaan Tuhan kerna apa , dunia inilah saham kita diakhirat . Oleh itu , lakukan lah kebaikan , tinggalkan kemurkaan jauhkan dari kemaksiatan dan tingkatkan lah iman .

Jika kita lihat sekali lagi , dunia ini ibarat tikar sejadah . Tidak pernah kita melihat , orang melakukan maksiat di sejadah . Tidak juga dilihat melakukan penzinaan dan perjudian di sejadah . Oleh itu , sudah semestinya , kita tidak boleh melakukan kejahatan dan kekotoran serta kemaksiatan di dunia ini . Di ciptakan dunia , untuk manusia beribadat , melakukan kebaikan dan bukanya kehancuran .

Di sebalik ciptaan Tuhan , pasti ada tanda-tanda kekuasaanNYA . Hikmah yang tersurat mestilah dijadikan tauladan agar kita semangat dalam memburu Cinta Tuhan . Ingat , kita ini hamba ALLAH .

Bersama-sama kita mengatur langkah untuk berubah dan sanggup melakukan apa sahaja kebaikan semata-mata demi keredaan Tuhan . Semakin lama kita mencariNYA , semakin dekat DIA dengan kita.

Wednesday, December 22, 2010

Kisah Cinta Nabi pada umatnya

Selawat dan salam buat junjungan mulia , Muhammad SAW ibnu Abdulllah.
Ada sebuah kisah tentang cinta yang benar-benar cinta yang dicontohkan ALLAH melalui kehidupan RasulNYA .
Pagi itu , walaupun langit telah mula menguning , burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap .
Pagi itu Rasulullah SAW dengan suara terbatas memberikan khutbah,
“Wahai ummatku . Kita semua ada dalam kekuasaan ALLAH dan cinta kasihNYA . Maka taatilah dan bertaqwalah kepadaNYA.”
“ Ku wariskan dua perkara pada kalian , Al-Quran dan Sunnahku ”
“ Barang siapa mencintai sunnahku , bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga bersama-sama aku ”
Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenag dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu .
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca .
Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya .
Usman menghela nafas panjang .
Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam .
Isyarat itu telah datang , saatnya telah tiba....
“ Rasulullah akan meninggalkan kita semua  , ” keluh hati semua sahabat kala itu .
Manusia tercinta itu , hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia .
Tanda-tanda itu semakin kuat....
Ali dan Fadhal dengan cergas menagkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar  .
Disaat itu , kalau mampu , seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik yang berlalu .
Matahari kian tinggi , namun pintu rumah Rasulullah masih tertutup .
Sedang di dalamnya , Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya .
 Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam .
“ Bolehkah saya masuk ? ” tanyanya .
Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk .
“ Maaflah , ayahku sedang demam .” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup daun pintu .
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah .
“ Siapakah itu wahai anakku ? ”
“ Tak tahulah ayahku , orang sepertinya beru sekali ini aku melihatnya ,” tutur Fatimah lembut .
Lalu Rasulullah menatp puterinya itu dengan pandangan yang mengetarkan . Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang .
“ Ketahuilah , dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara , dialah yang memisahkan pertemuan di dunia ”
“ Dialah malaikat maut ,” kata Rasulullah .
Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya .
Malaikat maut datang menghampiri , tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut serta sama menyertainya .
Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya telah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih ALLAH dan penghulu dunia ini .
“ Jibril , jelaskanlah hakku di hadapan ALLAH ? ” , tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah .
“ Pintu-pintu langit telah terbuka , para malaikat telah menanti rohmu . Semua syurga telah terbuka ebar menanti kedataganmu ” , kata Jibril .
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega , matanya masih penuh kecemasan .
“ Engkau tidak senang mendengar khabar ini ?” , tanya Jibril lagi .
“ Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak ? ”
“ Jangan khuatir wahai Rasul ALLAH , aku pernah mendengar ALLAH berfirman kepdaku : ‘ Ku haramkan syurga bagi sesiapa sahaja , kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya ’ , ” , kata Jibril .
Detik-detiknya semakin dekat , saatnya Izrail melakukan tugas .
Perlahan ruh Rasulullah ditarik . Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh , uart-urat lehernya menegang .
“ Jibril , betapa sakitnya sakaratul maut ini ” ,  perlahan Rasulullah mengaduh .
Fatimah terpejam .
Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka .
“ Jijikkah kau melihat mukaku , hingga kau palingkan wajahmu Jibril ? ” , tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu
“ Siapa yang sanggup melihat kekasih ALLAH direnggut ajal ” , kata Jibril .
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik , kerana sakit yang tidak tertahan lagi .
“Ya ALLAH !!”
“Dasyat nian maut ini , timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku , jangan pada umatku .”
Badan Rasulullah mulai dingin , kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi . Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu .
Ali segera mendekati telinganya .
“ Uushiikum bis shalati , wa maa malaikat aimanuku , peliharalah solat dan peliharalah orang-orang yang lemah di antaramu ”
Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan , sahabt saling berpelukan .
Fatimah menutuupkan tangan diwajahnya , dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan .
“ Ummatii .. Ummatii .. Ummatiii ..”
Dan berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinara itu ..
Allahumma sholli`ala Muhammad wa baarik wa salim `alaih ...
Betpa cintanya Rasulullah kepada kita ...




Sunday, December 19, 2010

Manisnya Iman

Manisnya Iman
Apa khabar ek iman kita hari ni ? Dah makan ke belum ek . emmm , okey lagi ke iman kita sampai hari ni , sebab iman ni istimewa sikit . Kita nak gunanya sampailah tiba masanya kita nak menghadap Tuhan kita . Malah iman ini jugalah menjadi salah satu bekalan kita bila kita tiba di negeri abadi sana . so , adakah iman kita still okey ?
Berbicara tentang iman , sesungguhnya , iman kita ibarat air oren atau air sirap . tak kesahlah , yang penting ia sangat manis . Dek kerana kemanisannya , kita suka sangat , sampai kita tertunjuk-tunjuk akan reaksi kita tentang kemanisan air tersebut . Tengok , hebatkan .
Tapi , cuba kita bayangkan , andai air oren atau sirap tersebut dicampuri dengan serbuk kopi , nescaya rasanya akan berubah , malah mungkin kita terus tinggalkan dan biarkan sahaja air itu terus kotor dangan campuran habuk-habuk disekitarnya . Akhir sekali kita yang tak minum-minum air tu . Betul tak.

baca Al-Quran serta maknanya antara cara untuk tingkatkan iman

Begitu jugalah iman kita , sesungguhnya , ALLAH telah mengurniakan iman yang sangat manis dalam hidup kita . Malah kadang kala , kita juga berusaha untuk menjadikan iman itu menjadi lebih manis dan sangat manis sehinggah nikmat kemanisan iman itu wujud dalam hidup kita . Tapi apa yang membimbangkan , jika manisnya iman itu diganggu atau dirosakkan oleh anasir-anasir jahiliyyah yang bisa merosakkan manisnya iman kita .
Sebagai contoh , kita lihat iman para sahabat Nabi dahulu . Iman mereka sangat manis malah mereka sedaya upaya cuba untuk memaniskan lagi iman tersebut . dan mereka sanggup meninggalkan semua amalan jahiliyyah mereka , semata-mata bagi meningkatkan iman mereka . Inilah yang perlu kita contohi . Berusaha semata-mata bagi mendapat keredaan ALLAH . Sebab apa , untuk merebut cinta yang abadi , cinta Tuhan yang kekal abadi .

Wednesday, December 15, 2010

Bukalah Hati Kita

ALLAH telah mengurnaikan kita hati yang suci lagi bersih . Malah hati yang ALLAH kurniakan itu juga wangi tanpa sebarang bau yang busuk . Namun , kita sendiri yang telah mencemarkan hati kita tanpa memikirkan akibatnya dalam kehidupan kita . Malah , dalam kita melayari kehidupan kita , kadang kala , kita tidak sedar , kita sebanarnya dalam proses mengotorkan hati kita . Nauzubilah .

Hati kita ibarat seperti cawan dan semua yang berada disekelilingnya pula ibarat air . Jika kita terbalikkan cawan tersebut , tuanglah sebanyak air , nescaya , cawan itu tetap tidak penuh . Itu kalau kita terbalikkan cawan kita . Namun, jika kita betulkan semula cawan tersebut , tuanglah beberapa titis air pon , ia pasti tertakung di dalam cawan tersebut , inikan pula , kita tuangkan seberapa banyak air kedalam cawan tersebut ,pasti tertumpah-tumpah air di dalam cawan tersebut.

Seperti yang saya bicarakan tadi , kalau kita tutup hati kita , seberapa banyak unsur positif yang berada di sekelilingnya pasti tidak akan melekat . Namun jika kita buka hati kita , pasti unsur-unsur positif yang berada di sekeliling kita akan melekat . Inilah peranan hati kita . Kita sebagai hamba , haruslah sentiasa menerima setiap perancangan yang telah di ranbag oleh ALLAH kerana , hanya ALLAH sahaja yang mengetahui segala rahsia yang berada di langit dan segala rahsia yang berada di bumi .

Namun , kita perlu bijak memilih acuan atau bahan yang ingin kita warnakan pada hati kita . Jangalah memilih untuk menghitamkan hati kita , namun pilihlah untuk menbersihkan hati kita . Sesungguhnya , jika doa kita dimakbulkan ALLAH , itulah tanda ALLAH sayang akan kita . Andai doa kita lambat dimakbulkan , itu tanda ALLAH ingin menguji kita . Dan jika doa kita tidak dimakbulkan oleh ALLAH , itu tanda ALLAH telah merancang sesuatu yang terbaik untuk kita . Ingat , kita ini HAMBA ALLAH .

-        Andai ada kebaikan , sebar-sabarkanlah untuk tujuan tarbiah dan dakwah

candid latihan acapella UNIQ

Monday, December 13, 2010

kopiah Inteam

hari ni dah genap 3 minggu sy menggunakan kopiah yang baru saya beli sewaktu saya menyertaai jemaah menunaikan solat di Masjid Shah Alam . Alhamdulilah , ia serasi dengan saya . sebenarnya , ada kisah yang ingin sya kongsi bersama mengenai kopiah ini . Kopiah ini orang panggil kopiah           In-team , almaklumlah , kopiah ni di popularkan oleh kumpulan inteam . Kes ni sama gak macam kopiah Raihan . Sebab kenapa orang panggil kopiah Raihan , sebab kumpulan Raihan lah yang mempopularkan kopiah ni . contoh lain , tudung wahidah yang pernah menjadi popular sekitar awal 2004 .

Sebenarnya , saya telah memasang hajat untuk membeli kopiah Inteam ini sebelum raya lagi , almaklumlah , nak buat raya . lagi satu sebab , saya jenis orang yang tak berape suka sangat pakai songkok hitam , sebab , songkok hitam berat , tapi nak wat cm ne , ia merupakan warisan melayu , pakai je la . Tapi hakikatnya , sya lebih gemar menggunakan kopiah khususnya ketika solat . Ia lebih selesa dan mudah dibawa kemana-mana sahaja . tak gitu .....
kopiah inteam

Kisah saya ini bermula apabila sya nak beli kopiah lagi satu . sebenarnya , saya sudah mempuyai kopiah sendiri , kopiahnya warna putih , tapi sebab nafsu , sya nak beli gak lagi satu kopiah . biasalah manusia biasa , kadang-kadang tak leh kawal nafsu . tak pernah nak bersyukur , termasuklah sya . hehehe..

Dalam proses saya nak mencari-cari kopiah inteam , ALLAH telah mentadirkan bahawa , sya tak jumpa kopiah tu . so berayalah sya dengan kopiah putih tu . sampailah satu masa yang telah ditakdirkan , kopiah putih sya hilang . puas saya mencari , tapi still tak jumpa , last2 , saya ambil keputusan , saya halalkan sahaja kopiah tersebut so , biarlah ia menjadi wakaf di tempat saya belajar.

Jadi , lama gak la saya tak pakai kopiah sampailah satu hari , saya ikut abang saya balik umah dia kat Shah Alam . apa lagi , ambillah kesmpatan untuk cari kopiah baru . tapi , semua kedai yang saya pergi , kopiahnya tak mengikuti cita rasa saya . kadang kopiahnya dah lawa dah , saiz kepala sya pulak tak ade . kadang dah ada saiz dah , jahitan kopiahnya pulak tak memuaskan hati saya . so saya amik keputusan untuk , releks kejap dan tak amik masa yang tergoph-gapah untuk beli kopiah baru . saya tahu kalau saya beli kopiah yang tak kena dengan cita rasa saya , saya jugak yang rugi nanti . tak gitu kankan.....

Rupanya ALLAH telah merancang sesuatu yang terbaik untuk saya . satu hari tu tu , saya pergi sembahyang kat Masjid Shah Alam, atau masjid biru . then , sebelum masuk dewan solat , ALLAH gerakkan hati saya untuk jenjalan dulu kat kawasan perniagaan kat masjid tu . tapi ALHAMDULILLAH. Akhirnya saya jumpa juga kopiah yang sya idam-idamkan . sesungguhnya , ALLAH mengetahui sesuatu yang terbaik untuk kita . so apa lagi , saya belilah satu untuk kegunaan saya .

Bila pakai , rasa macam inteam pulak . hehehe

gambar untuk promosi badar

Apa yang ingin sya sampaikan di sini ialah , percayalah , ALLAH sebenarnya telah merancang sesuatu yang terbaik untuk kita . Oleh itu , janganlah putus harapan dari rahmat ALLAH dan perbanyakkanlah berdoa agar ALLAH memudahkan urusan kita dalam kita melayari kehidupan sebagai hambanya , Saya bukanlah pandai sangat dalam urusan agama , tapi , saya Cuma ingin berkongsi dan mentarbiahkan diri saya . Semua yang baik itu datang dari ALLAH .

Sunday, December 12, 2010

produk terbaru dr faizalrecords

Ilmu itu unik...


Ilmu itu nikmat dan rahmat ALLAH kepada setiap hambaNYA yang terpilih sahaja . Anda juga terpilih untuk membaca blog ini pada kali ini kerana , ALLAH telah mentadirkan dan memilih anda untuk membaca blog ini . Tengok , percaya atau tidak , anda dari kalangan yang terpilih . SUBHANALLAH.

ALLAH Maha Besar . Begitu juga dengan kehebatanNYA . Semua rahsia yang terdapat di langait mahupun di bumi dalam kekuasaanNYA. Sebab tu , kenapa ALLAH telah ciptakan manusia untuk menjadi khalifah di bumi dan bukannnya malaikat ataupun para jin . Tapi ALLAH cipta manusia , untuk mentadbir sekaligus menjadi khalifah di bumi ini , tapi sebab apa ? Hanya ALLAH sahaja yang tahu .

Ilmu ALLAH sangat luas . Apa yang anda baca dan apa yang telah saya tulis ini semuanya bermula dari cabancabang ilmu ALLAH . Bersyukurlah , kerana anda dapat merasai nikmat ini . Kenapa sya katakan ilmu itu unik . sebabnya satu sahaja , dengan ilmu , macam-macam boleh terjadai . tapi harus diingat, ia juga berlaku atas keizinan ALLAH .

Dengan ilmu , kita dapat mengenal siapa Tuhan kita . dengan ilmu kita dapat mengenal apa itu Islam . Dengan ilmu juga kita dapat mengenal ibu dan ayah serta orang yang berada di sekeliling kita . Malah , dengan ilmu juga , kita dapat mengenali siapa yang berada di belakang kita dan apa yang berlaku di sebelah kita dan apa yang berlakunya pada depan kita . Contohnya , dengan ilmu , kita dapat mengetahui Nabi kita , Nabi Muhammad SAW dan nabi-nabi terdahulu . dengan ilmu kita dapart mengetahui perkembangan isu semasa dan kajian-kajian yang dilakukan . Malah dengan ilmu , perkara yang bakal berlaku seperti keluarnya dajal , yakjud makjud dan sebagainya juga kita boleh ketahui . Tengok , unik kan.

Maha Suci ALLAH . Ingatlah wahai saudaraku , kita ini hambaNYA . Semua yang kita lakukan adalah dalam pengetahuannya . Tuntutlah ilmu walaupun beberapa perkataan dan sebarkanlah ia jika ilmu itu membawa kebaikan kepada ummat . Ilmu juga bekalan kita yang akan di bawa ke tempat persinggahan kita sebelum ke negeri abadi . Oleh itu , ilmu yang bermanfaat dapat membawa kebaikan kepada kita .

sumber ilmu buat umat Muhammad
Pesanan Imam Syafie , ilmu tidak diperolehi melaikan memeiliki 6 perkara ; kebijaksanaan , semangat, mengasingkan diri( dari khalayak ramai ) , usaha keras , melalui petunjuk guru , sepanjang masa ( dalam menuntut ilmu ).

Thursday, December 9, 2010

pelangi itu indahkan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Allah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian.
Disebalik ciptaannya , pasti ada hikmah yang tersirat .
Pelangi , cantikan ?
itulah yang boleh sy gambarkan pada kehidupan kita sebagai
seorang musafir kelana di pentas dunia ini.
penuh dengan warna warni yang menjiwai dan mencorakkan diri kita sebelum
dinilai di negeri sana . 
kita sebagai musafir harus bijak memilih warna untuk menghiasi
pelangi yang bakal kita tatapi di negeri sana .

sukar untuk melakar pelangi .
adakalanya , tersenget adakalanya juga terbengkok . 
malah adakalanya , lurus dan berseni seperti yang kita idam-idamkan.
oleh itu , latihan demi latihan harus ditingkatkan
bagi memastikan pelangi yang bakal kita lakarkan
menjadi sebuah hasil karya yang dapat dibanggakan untuk
bekalan kita ke negeri abadi .

memang tidak dapat dinafikan ,
kesukaran yang kita hadapi bila kita melakar pelangi .
niat , doa , tawakkal , usaha , doa dan tawakkal
mestilah menjadi sahabt kita sepanjang usaha kita dalam melakar pelangi.
tapi , harus diingat , kemanisan itu akan bermula dengan kepahitan.