Saturday, March 3, 2012

AWAN ; Sayang , Kerana Allah




AWAN kali ini berkaitan kerana Allah .

Sejauh mana kita buat sesuatu itu kerana Allah ?

Moga bermanfaat terutamanya buat saya .

Bonus kali ini , watak utama dah ada anak . 

|
|
|
|
|
|

Hujan masih lagi membasalahi bumi Bangi pada malam ini . Dan aku masih lagi bersama isteriku duduk di atas sofa merah di ruang tamu . Isteriku membaringkan kepalanya di atas bahuku sedang aku masih lagi memegang erat jari jemarinya .


Macam orang yang baru bercinta pun ada juga . 


Tiba-tiba terdengar satu suara yang menggetarkan tubuhku .


"Sayang abang sangat-sangat . Rindu abang sangat-sangat"


Tersenyum . Itu luahan isteriku .


"Sayang sayang juga . Lagi sayang dari sayang , sayang abang . Kira lagi hebatla sayang abang untuk sayang  " , balas ku dengan nada memujuk .


Kami ketawa bersama . Wajahnya berubah kemerah-merahan tanda malu.

“Sayang abang ni , masih tak paham lagi ehh ?” , tanya ku sambil memegang tangan isteriku .

Hangat . Terasa getaran dari isteriku.

“Tak paham lagi la”, mudah jawabnya .

Mukanya menjadi kelat seketika . Mulutnya dicemekkan sedikit , tanda minta penjelasan dari ku .

Aku mengukirkan senyuman . Dahinya ku cium . Tersenyum seketika kami .

“Hmmm........”

“Sayang ingat lagi tak waktu kita bercinta dulu ? Masa tu , kita jarang berhubung ditambah pula dengan syarat cinta kita yang memerlukan kita membuat persedian diri sebelum akad . Ingat lagi tak sayang abang ni ? ” , tanyaku sebagai memulakan perbualan .

“Ha`ah ingat lagi . Masa tu abang pesan , kita kena persiapakan diri dulu sebab, kita nak keputusan yang baik untuk bakal anak-anak kita ” , jawab isteriku dengan senyuman .

“Ingat lagi tak pesan abang ? ”

“Pesan yang mana ek ? Pesan tentang perubahan kah ? ”

Keningnya diangkatkan sedikit .

“Ha`ah . Masa itu , abang pesan , kalau kita nak berubah , jangan sesekali berubah kerana manusia , tapi berubah kerana Allah ” , jawab ku sambil tersenyum .

“Ingat lagi abang ” , balas isteriku .

“Okey , jom kita muhasabah balik . Hakikatnya , kita ini manusia . Manusia ini nak mudah je kerjanya. Nak itu , nak ini , tapi nak mudah je . Kadang-kadang , manusia ni juga suka menunjuk-nunjuk . Lakukan perubahan , tapi bersebab . Sebabnya kerana duniawi , bukan datangnya perubahan dek kerana timbul dari hati . Lakukan perubahan bukan kerana Allah ”

Matanya memandangku dengan penuh perhatian .

“Bila manusia lakukan perubahan kerana manusia , dan bukanya kerana Allah , maka keputusannya dapatlah macam apa yang dia akan dapat . Ya , dia akan berubah , tapi dia kan penat . Sebabnya , manusia terhad pada penglihatanya untuk melihat perubahannya itu . Tapi jika dia lakukan perubahan kerana Allah , maka dia kan bahagia , kerana penglihatan Allah tidak terhad  ”

“Macam amalan juga . Kalau kita lakukan sesuatu amalan itu just kerana seseorang , tapi bukan kerana Allah dan tak ikhlas , maka kita akan penat . Percaya tak ? Lihat je orang disekeliling kita . Mereka bekerja , tapi mereka akan terasa penat . Jawapannya mudah sebab , mereka bekerja bukan kerana Allah , tetapi mereka bekerja kerana sesuatu . Ya , kerana sesuatu . Tapi , cube kita lihat mereka yang bekerja ihklas kerana Allah , mereka akan tenang je . Kalau penat pown , penat sebab letih , bukan penat macam yang bekerja kerana sesuatu ” , tambahku .

Isteriku menambah “Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.”

Kami tersenyum . Syukur kerana aku dikurniakan isteri yang memahami.

Dari riak wajahnya , aku tahu yang dia sudah mengerti .

“Kerana kita hamba , maka kita memang layak diuji ” , bisik hatiku.

Tiba-tiba kedengaran satu suara .

“Ibu , Humairah koyakkan kertas along . Macam mana along nak colour ?” , ngadu anak sulung kami , Aisyah .

Aisyah anak sulong kami , manakala Humairah merupakan adik kepada Aisyah .

“Aisyah nak colour apa ? ”tanyaku sambil memujuk .

“Aisyah nak colur pelangi , macam blog ayah tu ” , jawabnya dengan senyuman .



4 comments:

  1. “Aisyah nak colur pelangi , macam blog ayah tu ” .....
    blog ini kah ? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saje-saje je...
      just berharap , watak 'jal' dalam slot AWAN ni , dpat sy ikut sbb , dia sangat cool

      Delete
  2. sweet ^_^ n cool la ~~
    hehe =D keep it up k~
    sea_lavender alwayz be support heee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jal" dah nak dekat dengan "faizal"
      cuma sy kene gerakkan usaha agar sy jadi cool mcm Jal.
      -----------
      thakss kak, moga kita sama2 bergerak kearah yg Allah reda ^^

      Delete