Friday, June 24, 2011

Belajar Dari Laut




“Aku rasa cam nak matailah. Macam-macam masalah akau dapat ”

Pernah dengar ayat diatas?

Itulah ragam manusia yang bergelar hamba . Semuanya nak mudah , semuanya nak cepat , tapi tak pernah fikir akan masa hadapan .

Manusia , memang nak mudah!

Kita sesalu dengar orang bunuh diri. Kita selalu dengar dan lihat , kes pembunuhan . Tapi adakah kita pernah mengambil pengajaran?

Adakah kita mahu mencontohi mereka ?

Manusia ini harus berdiri dengan perasaan sedang beribadah . Oleh itu , kita harus melihat sesuatu yang berada di depan , dibelakang dan dikiri atau di kanan kita sebagai satu sandaran dan menjadikan ALLAH sebagai harapan .

Melihat kehidupan ini sebagai ibadah , maka kita harus menerima hidup ini penuh dengan ujian dan cabaran . Tanpa ujian dan cabaran , adakah kita dpat merasai kelazatan hidup ?

Jika hidup kita penuh dengan kemudahan , penuh dengan kesenangan , adakah kita yakin yang kita akan bahagia ?

Hidup penuh dengan ujian dan cabaran untuk kita harungi . Usah mengeluh , tapi terima dengan reda dan tenang . Ujian ini datangnya dari Tuhan , pencipta kita , oleh itu , jika ada masalah , rujuk kembali padaANYA , kerana DIAlah yang mengetahui jalan penyelesaiannya .

Iktibar dari laut . Mencontohi sifatnya .

Laut itu luas . Laut juga ada macam-macam ragamnya . Begitu juga dengan kehidupan kita . Bermacam-macamlah ragam dan tabiat kita . Tapi , kita sesalu melihat ini sempit ciptaannya . Kita sentiasa berfikir , sessuatu masalah itu , hanya tertumpu pada satu jalan , hanya satu cara . Tapi kita tidak pernah terfikir , cara untuk terbang mencari jalan penyelesaiannya .

Laut itu luas , maka luas jugalah ragamnya . Masalah itu sedikit , tapi jalan penyelesaiiannya luas . Harus dilihat 360 darjah 3-demensi untuk menyelesaikannya . Kenapa harus begitu ?

Sebab , setiap yang terjadi pada kita adalah yang terbaik untuk kita . Tidak salah , kalau kita meneropong , lubang yang lain untuk mencari penyelesaiannya , tapi harus berpandukan syariat .

Ingat . dunia ini luas , cabaran dan ujian itu kemanisan . Jalan penyelesaian ada dihadapan untuk kita laluinya dan merasai akan erti kehambaan , baru kita kenal siapa itu ALLAH , Tuhan Pencipta Seluruh Alam .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Sambil kita tunduk dan berfikir , nikmat Tuhan mana yang telah kita dustakan.

No comments:

Post a Comment