Friday, October 7, 2011

Hari DIA Marah






DIA pilih anda untuk baca tulisan ini. DIA pilih anda untuk buka blog ini . DIA pilih anda untuk baca dan buka blog ini pada saat ini , bukan saat akan datang , bukan saat lepas , tapi saat ini.

Pejam celik , kita masih bangun .

Pejam celik, kita masih bangun .

Pejam celik , ruang dan peluang untuk kita masih bangun terus di berikan .

Esok ?

Sudah lama kita hidup . Ada yang 18 tahun, ada yang 23 tahun , ada juga yang 49 tahun , tapi DIA masih bangunkan kita .

Sejak kita lahir , sudah berapa banyak kita tidur dan masih di bangun kan kembali ?

Sejak kita lahir , sudah berapa banyak kita tidak memohon ampun kepada DIA , tapi DIA sentiasa beri kita tidur dan bangunkan kita semula . Sudah berapa banyak , kita ganti balik amalan yang tidak elok , sebelum kita tidur semula .

Akhirnya , kita tidur tanpa meminta ampun dan melupakan sahaja kesalahan yang dilakukan , tapi DIA masih beri peluang.

Tapi , ada satu masa , DIA akan ungkin kembali apa yang kita lakukan . DIA akan tunjukkan kemarahannya yang sebenar . Yang alim , yang di pilih menjadi nabi dan rasul , yang merosakkan dunia , yang mengaku kuat hatta yang sentiasa tidak mahu bergerak kearahnya , juga merasa getaran akan kemarahannya pada saat itu .

Pernah terfikir akan saat itu?

Sekarang , ALLAH marah . Ya memang ALLAH marah , tapi saat itu , ALLAH akan lagi marah . Itulah hari kiamat !

Kita berdosa , namun kita tidak pergi dan bergerak kearah keampunanNYA . Kita hanya menjadikan keampunanNYA sebagai alasan untuk kita terus melakukan dosa , maksiat dan ingkar . Kita fikir , esok masih ada malah kita fikir , “ aku masih sempat untuk bertaubat ” .

Tapi , adakah itu satu yang pasti . Tiba-tiba sahaja , yang menaiki motosikal boleh meninggal, yang sedang mengambil peperiksaan juga boleh kembali hatta yang sedang duduk juga bisa boleh meninggal . Ini pula kita .

Saatnya bila-bila masa sahaja .

Dek kerana kita tidak tahu , lebih baik kita berjaga-jaga , sebelum semuanya terlambat . Malah , setelah kita masuk ke pintu kematian , kita sudah tiada peluang dan ruanag untuk kemablai ke dunia semua .

Sebenarnya , mereka memandanag azab itu jauh ( daripada berlaku) . Sedang Kami memandangnya dekat ” (Al-Ma`arij  ; 6-7 )

Dan (ingatlah) , ALLAH tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang ( atau sesuatu yang bernyawa ) apabila sampai ajalnya; dan ALLAH Amat Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai segala yang kamu kerjakan ” ( Al-Munafiqun ; 11 )

Apakah ini , anda rasa masih bisa boleh bangun pada esok hari ?

Ingatlah , ada suatu masa ALLAH akan benar-benar marah !

Pada saat itu , kita akan menanti untuk dilemparkan ke syurga mahupun ke neraka andai tiada persediaan bermula dari sekarang .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . 

No comments:

Post a Comment