Powered By Blogger

Wednesday, March 2, 2011

Terima dengan Redha dan Tenang




“ Kita selalu tidak dapat apa yang kita sukai , oleh itu , kita kene suka apa yang telah kita dapat ”

Batul tak ?

Kita perlu syukur dan suka dengan apa yang kita dapat . Ya , wajib !

Setiap yang berlaku pada kita telah dirancang oleh ALLAH dengan teliti sekali . Malah , kita kadang kala tidak menyangka , perkara itu akan berlaku , tapi , dek kerana takdir telah menetapkan perkara itu akan berlaku , maka , ia pasti akan berlaku .

Kenapa ALLAH beri kita ujian ?

Percayalah pada kuasa ALLAH . Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan setiap yang berlaku itu memang yang terbaik untuk kita laluinya . Mungkin ini satu peringatan , mungkin juga satu tanda kasih sayang Tuhan buat kita . Malah , anda yang membaca dan saya yang menulis ini juga satu ujian kerana , bagaimana kita mengambil iktibar dari penulisan ini . Adakah kita dapat gunakan kearah kebaikan dan mengajak kearah kebaikan sekaligus mentarbiyahkan diri kita kearah yang lebih baik?

Contoh paling mudah , kenapa ALLAH pilih si A utuk menjadi anak yatim . Mungkin ALLAH nak jadikan si A anak yang soleh sebab apa , dia boleh terlindung dan terhalang dari mendarhakai ibu bapanya . Lihat , semuanya ada hikmah hatta kita tercucuk jarum sekalipun.

Rahmat Ujian ?

Sudah tentu , pastinya ALLAH jadikan sesuatu perkara itu berhikmah dan perlu difikirkan . Inilah RAHMAT UJIAN . ALLAH pilih kita seorang je dalam beribu-ribu orang untuk merasai ujian ini . Inilah lusnya rahmat ALLAH . Tapi kenapa kita , sebab ALLAH sayang kita .


ALHAMDULILAH , akhirnya saya dipilih oleh ALLAH utuk menerima ujian disaat saya meraih kegembiraan . Beg saya kene curik . Ya , tapi saya sangat kesal sebab , beg saya dicuri di dalam masjid. Di ruangan solat utama pulak tu. Betul-betul ALLAH uji saya .

Tapi nak buat cam ne ek , dah berlaku , redha je laa. Puas saya mencarinya disekitar masjid , masih tak jumpa . tapi mungkin ini adalah yang terbaik untuk saya merasainya . Saya redha menerimanya walaupun pada mulanya , saya sukar untuk menerimanya .

Seorang responden dari facebook saya telah memberi komen yang betul-betul menyentak hati saya .

semulia-mulia seseorang itu,,adalah dengan mendoakn agar orang yang telah melakukan keburukan kepada kita itu kembali ke pangkal jalan,,memaafkan itu adalh yang terbaik..."kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi"

Terima kasih buat semua teman facebook saya yang banyak membantu saya dalam hal ini. Moga ALLAH rahmati kalian dan ALLAH reda akan ukhwahfillah ini .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Mari mengkoreksi diri !

No comments:

Post a Comment