Powered By Blogger

Wednesday, October 10, 2012

Hujan . Kita Marah . Panas . Kita Bising .





Penyusunan Allah sangat terbaik .

Ya , penyusunan Allah sangat terbaik buat hambaNya . Namun kadang-kala kita menyalahkan Allah sedangkan , setiap penyusunannya sangat terbaik untuk kita .

Hujan . Kita marah . Panas . Kita bising . 

Itu dan itulah berulang kali setiap masa , setiap masa .

Satu kisah yang saya ingin kongsikan pada kali ini ialah kisah seorang ulamak pada masa dahulu . Punyai hikmah yang tersendiri di samping kezuhudannya yang tersendiri . 


Pada satu hari , beliau telah didatangi oleh Perdana Menteri Ali Pasha. 

"Wahai ulamak , sesungguhnya sebentar sahaja lagi aku akan menghadap raja , maka , jika engkau punyai apa-apa permintaan atau hajat yang ingin aku sampaikan kepadanya , khabarkan sahaja padaku . Akan aku sampaikan kepadanya ", kata perdana menteri Ali Pasha.

Dengan tenang sambil tersenyum , ulamak tersebut menjawab pertanyaan Ali Pasha , "Wahai Ali Pasha , jika engkau punyai hajat atau apa-apa permintaan , khabarkan sahaja kepada aku , pasti akan aku sampaikan kepada pemilikku . Pasti akan diberi kemudahan dan dimakbulkan apa yang engkau hajati "

Mendengar kata-kata ulamak tersebut menyebabkan perdana meneri Ali Pasha sangat tersentuh . Sedang ulamak tersebut lebih mengharapkan kepada Allah , tapi dirinya lebih mengharapkan manusia yang sama taraf dengannya . 

Dapat ?

Ya , kadangkala , kita terlupa yang kita punyai Allah yang lebih berkuasa dari manusia . Kadangkala kita terlupa yang kita punyai Allah yang sentiasa menemani kita dalam setiap perkara . 

Hari ini ramai orang yang berusaha , tapi tidak meletakkan Allah sebagai matlamat utama , maka jika apa yang diusahakannya tidak menjadi , mulalah menyalahkan takdir . Menyalahkan itu menyalahkan ini . Berbeza dengan mereka yang berusaha dan meletakkan Allah sebagai tujuan utama . Bila tidak menjadi , konsep dan redha itu menjadi teras.

Refleksi diri sentiasa menemani hari demi hari untuk memperbaiki diri demi redha Ilahi . 

Teringat saya pada doa para alam ulamak terdahulu .

"Wahai Allah , gantilah hati aku ini dengan hati yang baru . Hati yang mana lebih dekat denganMu , lebih dekat untuk mencintai RasulMu "

Mari perbaiki hubungan kita dengan Tuhan kita . Dia tahu mana yang terbaik untuk kita . Dia tahu mana yang diperlukan kita dan mana yang tidak diperlukan oleh kita . Moga-moga dengan membaiki hubungan dengan Dia , menjadi asbab untuk kita sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri untuk mendapat redha Dia.

Dari hamba kepada hamba untuk sama-sama duduk dan beristifar sambil berfikir dan bermuhasabah.

No comments:

Post a Comment