Wednesday, April 27, 2011

Ohh Bulan...




“ Cantiknya bulan , SUBHANAALLAH ! ”

Anda pernah mengungkapkan kata-kata di atas? Saya juga pernah .

Siapa yang tak suka tengok bulan mengambang . Tenang sahaja rasanya bila melihat bulan mengambang di waktu malam . Cantik dan berseri-seri , itulah yang dapat digambarkan bila melihat bulan mengambang.

Tapi , sifat bulan itu sendiri sama dengan sifat manusia .

Betul saya tak bohong !

Bulan itu hakikatnya tidak cantik atau bahasa mudahnya hodoh . Bulan adalah satu makhluk yang tidak terdapat makhluk yang menetap didalamnya . Tidak mempunyai air , oksigen , berdebu dan berlopak-lopak . Tapi kenapa kita cakap bulan cantik semasa ia mengambang ?

Semasa bulan mengambang , kita sentiasa terpegun dek kemilauan cahayanya . Hal ini kerana , pantulan cahaya dari matahari yang menyinggah ke bulan itu , membuatkan kita melihat , bulan itu sangat cantik .

Ya , sangat cantik kerana ada cahaya yang menenagkan !

Bisa menenagkan , menghiasi malam ,menyejukkan mata juga bisa menlenyapkan gusar di hati .

Manusia ?

Manusia juga sama seperti bulan . Manusia juga hodoh dan buruk hakikatnya di hadapan ALLAH . Sangat kerdil , lemah juga hina . Tapi , manusia bisa menjadi mulia dengan adanya sinar Islam didalam hatinya , didalam hidupnya .

Bukti?

Lihat sahaja pada Rasulullah SAW . Baginda miskin , rumah kecil , malah pakaian baginda pun bertampal-tampal . Namun , dek kerana sinar Islam , baginda jadi mulia . Ramai orang yang menatap baginda bisa terkasima dan jatuh cinta dek kerana akhlak dan peribadi yang sangat indah .

“ Akhlaknya (Rasulullah ) adalah Al-Quran ”; Sayidatina Aisyah .

Konklusinya , matahari punyai cahaya .Bertugas sebagai sumber tenaga kepada makhluk bima sakti . Matahari juga bertanggungjawab mencantikkan lagi bulan sehingga memukau mereka yang memerhati.

Islam pula juga menjadi sumber tenaga kepada kehidupan kita . Islam juga bisa membuatkan kita menjadi mulia disamping ALLAH , disisi . Islamlah , yang memberi kecantikkan kepada kehidupan kita.

Kita pula bagaimana ?

Mahu terus hodoh ?

Bulan , jika tidak memantulkan cahaya matahari , hanya menjadi makhluk yang hodoh . Manusia pula , jika tidak memantulkan cahaya Islam didalam kehidupan , hanya menjadi mereka yang rugi.

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Iktibar dari bulan.


2 comments: