Friday, April 1, 2011

Manisnya Cinta







Cinta itu penting dalam hidup !


Bohong kalau seseorang itu mengatakan bahawa , dia tidak pernah merasai nikmat cinta .


Cinta ibarat garam dalam makanan. Sepentingnya garam dalam makanan , begitu jua la pentingnya cinta dalam kehidupan . Tanpa garam , makanan menjadi tawar , tapi jika berlebihan pula , ia bisa mengundang kearah penyakit .


Begitu juga dengan cinta . Hidup tanpa cinta , pasti tawar dan bosan namun , jika hidup kita terlampau lebih untuk cinta , ia juga membawa penyakit . Oleh sebab itu , cinta itu perlu diambil dengan secukup rasa seperti garam barulah , hidup kita lebih harmoni dan bahagia.


Cinta itu letaknya di dalam jiwa . Dengan adanya penghayatan cinta yang sebenar , kita kan merasai akan nikmat sebenar kehidupan . Tapi harus diingat , cinta itu luas pengertiannya . Cinta juga tidak tertumpu kepada sesama manusia , tapi yang paling penting adalah , cinta pada Sang Pencipta , ALLAH . 


Hanya ALLAH sahaja yang berhak menerima cinta kita paling teragung kerana , inilah destinasi cinta yang sebenar . Kalau tiada cinta ALLAH , entah apa akan jadi pada kita . Mungkin juga saya tidak dapat meneruskan usaha ini atau anda pon tidak dapat membaca tulisan ini . Malah , semua nikmat yang kita perolehi juga ditarik balik .


“ Cinta itu lebih tua daripada alam ini , kerana atas dasar cintalah , ALLAH menciptakan alam ini ” , (Al-Mutanabbi)


Lihat begitulah hebatnya panangan cinta yang telah ALLAH wujudkan.


Cinta itu , tinggi nilainya bagi mereka yang beriman kepada ALLAH . Kerana , cinta itu datang tanpa diminta , ia datang dari ALLAH , oleh sebab itulah , ia dianggap mahal dan ia sesuatu hadiah yang diberikan kepada semua makhluknya yang bernyawa . Namun , mahalnya cinta itu bisa menjadi hampeh dan buruk andai , tangan-tangan dan hati-hati manusia itu sendiri yang merosakkannya . 


Cinta ertinya untuk membawa kesyurga .


Ya , cinta untuk membawa ke syurga ! Namun bagaimana perlaksanaannya ?


Jika dilihat balik , cinta itu dari ALLAH dan , perhentian cinta akan membawa ke syurga , tapi syarat yang utama , mestilah bercinta dengan Pemilik Syurga , ALLAH . Bila bercinta dengan ALLAH , satu keajiban akan berlaku dimana , cinta-cinta yang pernah wujud di dunia ini juga bisa menariknya sekali. Ia juga boleh dikatakan magnet cinta !


Magnet cinta . Bila kita bercinta dengan ALLAH , pasti cinta Rasulullah juga dapat kita rasai . Cinta dengan ALLAH juga , pasti cinta ibu bapa juga dapat kita kecapai . Siapa yang cinta ALLAH , maka dia akan mencintai suami/isteri dengan sepenuh hati . Mencintai ALLAH juga , bisa memperoleh cinta sahabat sepenuh nyawa . Kerana mencintai ALLAH , cinta dan kasih itu jaga bisa ditimbulkan kepada anak-anak. Tidak lupa , cinta ALLAH juga mengundang , cinta pada alam sekitar .


Daripada cinta berbuah kasih sayang , daripada cinta berbuah senyuman. Cinta juga menghasilkan suka , daripada suka menimbulkan tawa dan gembira . Apakah makna hidup tanpa semua ini ? Adakah bahagia atau kita akan menjadi sengsara ?


Ramai manusia yang tidak mengerti akan mahalnya cinta , tetapi memandang cinta itu sebagai hawa nafsu . Sedangkan cinta yang sebenar itu berlandaskan keimanan . Ya ,keimanan kepada ALLAH .


Jika kita benar cintakan seseorang itu dan ingin membawa cinta itu sampai syurga , ayuh cintailah pemiliknya kerana , kita akan membawa cinta dia bertemu DIA di syurga nanti .


Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Suburkan cinta kerana ALLAH.





2 comments:

  1. cinta ALLAH + IMAN + RASULULLAH :)

    salam ziarah dr mizs iqeira

    ReplyDelete