Powered By Blogger

Sunday, April 24, 2011

Pergi Tak Kembali




Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian .” , (Al-Asr : 1-2)

Kenapa dengan masa ?

Ada apa dengan masa ?

Adakah manusia itu berkaitan dengan masa ?

Ya , manusia sangat berkaitan dengan masa . Kerana ?

Manusia sifatnya pergi tak kembali , begitu juga sifat masa , pergi tidak kembali . Kerana selagkah atau sesaat masa belalu , ia pasti tidak akan dapat kembali .

Lihat sahajalah sekarang , anda telah meninggalkan masa anda tadi dengan membaca tulisan ini bermula dari petikan surah Al-Asr sampai noktah terakhir ini .

Lihat , masa sudah ditinggalkan.

Ada orang kata , masa yang diperuntukkan tidak cukup . Tapi , bagaimana orang tersebut boleh mempertikaian akan ciptaan masa ini dari ALLAH .

Setiap hari , ALLAH telah memberikan kita nikmat masa 24 jam . Kerana , ALLAH mengetahui , dengan adanya masa 24 jam itu , sudah cukup untuk hambanya melakukan semua perkara dan keperluan . Cuma , hambaNYA sendiri yang kurang bijak mengatur masa .

Bagaimana mengatur masa ?

Masa dalam hidup ini boleh dibahagikan kepada empat bahagian ;
1)      1)Penting dan utama
2)      2)Penting dan tidak utama
3)      3)Tidak penting dan utama
4)      4)Tidak penting dan tidak utama

Dengan menyusun keutamaan ini dalam kehidupan kita , maka kita kan lihat , masih banyak lagi masa yang bellum kita isi untuk sehari . Itupun masih mahu menrungut ke?

Andai masa 24 jam itu tidak cukup buat manusia , nescaya , ALLAH , tidak akan memberi masa 24 jam itu kepada kita .Oleh itu , saya mengajak diri saya dan anda , untuk sama-sama mengisi masa dengan amalan yang boelh menigkatkan ketaatan kita kepada ALLAH .

Kalau belajar , belajar kerana ALLAH . Kalau bekerja , bekerja dengan penuh amanah hanya kerana ALLAH . Bila beribadat , ibadah bersungguh-sungguh kerana ALLAH .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Jangan kata tiada masa!

No comments:

Post a Comment