Monday, July 18, 2011

B E R S I H




BERSIH ?

Ya , tajuk saya pada kali ini adalah BERSIH . Tapi BERSIH yang saya tulis ini , adalah BERSIH cara saya .

Kenapa saya pilih BERSIH ?

Sebab , pada pandangan saya , BERSIH ini adalah salah satu usaha untuk kita memurnikan semula hati kita , mewangikan semula cinta kita .

Semenjak beberapa menjak ini , BERSIH , sering kita kaitkan dengan politik . BERSIH saya kali ini juga berkaitan politik . Ya , politik !

Tapi , politik pada diri sendiri .

Kalau kita lihat , politik itu sendiri mempunyai kepimpinan , begitu juga pada politik diri kita . Kita adalah pemimpin politik pada diri kita , kita adalah pemimpin pada diri kita . Malah , kita juga pemimpin kepada orang yang kita pimpin .

Kepimpinan diri kita harus kita lakukan secara BERSIH . Secara BERSIH disini merujuk kepada , kita memimpin diri kita mengikut syariat yang telah ALLAH gariskan dalam Al-Quran dan sunnah . Malah , kemimpinan diri kita yang BERSIH juga , bisa melahirkan diri kita yang sebenar sekaligus mempamerkan wajah Islam yang sebenar iaitu BERSIH .

Islam yang kita terima pada awalnya sangatlah BERSIH lagi suci lagi wangi . Dek kerana tangan-tangan kita sendiri yang menyebabkan Islam yang kita miliki itu tercemar . Tergaris satu titik hitam , tercolet sedikit bau yang kurang menyenangkan.

Mulai skarang , kita harus sedar akan peranan BERSIH dalam diri kita . Sekarang masanya untuk kita BERSIHkan hati kita . Untuk apa ? sebagai persedian sebelum menghadap Yang ESA . Bukankah pintu kematian itu tidak dapat dibuka semula selepas kita memasukinya?

BERSIH oh BERSIH .

Antara cara untuk kita BERSIHkan hati kita ialah dengan bergaul dengan orang-orang soleh . Kita juga perlu mengamalkan dan beristiqamah dalam membaca Al-Quran dengan memahami maksudnya serta mengisafi akan intisarinya serta , memelihara perut dari bahan-bahan yang haram . Selain itu juga makanan untuk BERSIH hati juga termasuklah rela bangun untuk bertahjud disamping mengamalkan zikir dan doa serta , keyakinan yang tinggi pada ALLAH .

Bermula dengan BERSIH , kita pasti merasai kemanisannya . Kita merasai manis , inikan pula orang yang disamping kita , turut merasai kemanisan BERSIH kita . Barulah Islam dipandag tinggi dan hormat oleh bukan penganutnya , sekaligus , menarik hati-hati mereka untuk mengenali Islam yang BERSIH.

Suatu hari nanti , kita akan menghadap Tuhan , ALLAH . Janji ALLAH itu pasti , bahawa ajal pertemuan , perhitungan amal , dan saat bersama Tuhan di syurga dan diseksa di neraka adalah benar . Adakah kita penah terfikir , akan saat itu . Kita kata , kita nak syurga , tapi adakah kita berusaha ?

“Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu semua bertanggungjawab terhadap orang di bawah jagaanmu” (HR Bukhari dan Muslim)

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Mari kita tunduk untuk mencari solusi , untuk memBERSIHkan hati , sebelum menghadap ILAHI .

9 comments: