Friday, July 15, 2011

Persiapan Diri





Tak adil kalau kita mahu

wanita yg solehah dan berilmu serta beriman ,

andai lelaki itu sendiri

tidak menjadi dan berusaha

mencapai tahap soleh , berilmu serta beriman

begitu juga sebaliknya...

17 comments:

  1. bukan kah lelaki soleh harus memilih wanita biasa biasa untuk dibimbing ?

    ReplyDelete
  2. maaf kalu silap ,tapi inilah hakikat kehidupan , kita semua nak yg terbaik . tp kita sendiri tidak menjadi terbaik untuk mendapat terbaik . Janji ALLAH , lelaki yang baik itu untuk wnita yang baik , begitu juga seballiknya . dan soal jodoh itu , semuanya ketentuan ALLAH , ada hikmah....

    ReplyDelete
  3. naam . ALLAH knows what is best for us .
    banyakkan menjadi daripada mencari . asif , kenapa lelaki soleh selalu memikirkan baitul muslim ?

    ReplyDelete
  4. maaf skali lagi kalu sy silap ;
    knp lelaki soleh selalu memikirkan baitul muslim ?
    bagi saya jwapannya mudah , sbb cinta . cinta itu sendiri bermaksud untuk membawa ksyurga , dan tak salah kalu kita bersusah payah untuk berusaha untuk mendpatkan syurga yg lebih bermakna , kerana dengan cinta , seseorg itu lebih mengenalai agama juaga dirinya juga . melalui baitul muslim yang baik juga , insan seperti muhammad al-fateh,usamah b zaid juga dapat dilahirkan generasinya .
    yg paling penting , baitul muslim sebagai salah satu platform untuk mencari keredaan ALLAH . bukankah hidup untuk mencari keredhaan ALLAH?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. islam itu berdirinya atas iman dan ihsan
    tak semua org islam beriman
    dan iman itu pula
    ialah salah satu cabag
    kesempurnaan islam yg dianuti
    oleh pegikutnya
    iman itu jika kita lihat
    ia secara halus
    atau kata lain , satu seni yang ALLAH beri buat hambanya
    yang mahu berfikir .
    kalau mahu melihat iman ,
    lihat sahaja pada tindakan kita dlam
    kehidupan kita

    ReplyDelete
  7. solehah itu nilaian ALLAH..
    tp kita bleh berusaha ke arah itu
    melalui iman dan cinta
    salah satu
    kesannya ialah
    melalui tindakan , ilmu
    budi bicara dan segalnya-galanya
    yg bersandarkan untuk mencari keredhaan ALLAH

    ReplyDelete
  8. terima kasih . salam mujahadah .

    http://yaquthulaif.blogspot.com/ <---mungkin dah kenal

    ReplyDelete
  9. adibah aziz : maaf kalu penarangan yang kurang mantap...
    tak cukup ilmu , tp hanya berkongsi untuk memantapkan diri...
    kamu QS UITM MELAKA ?

    ReplyDelete
  10. saya ingin mengetengahkan karya yang tidak melibatkan 'cinta kopiah dan tudung' atau cinta murahan yang disulam tasbih dan ayat ayat alquran . saya ingin membawa pembaca saya ke dunia sebenar agama kita, Islam , yg wahyu pertama kepada Rasulullah menuntut supaya umatnya menjadi umat yang pandai,bukan umat yang hanyut belaka dengan khayalan dan emosi - dr faisal tehrani .

    pencerahan bagus . iktibar di situ . tidak prejudiskan CINTA . mengingatkan aku tentang iman . terima kasih :)

    saja mahu share . yup , qs . kau aku sudah~

    ReplyDelete
  11. terima kasih....perkongsian yg amat bermakna.
    jemput bc tulisan sy ,tentang "manisnya cinta" .
    moga bermnfaat ..^_^

    * owhh sy cs . satu fakulty la ekk

    ReplyDelete
  12. sejujurnya ,tak suka sangat muslimah or muslim terlalu memikirkan BM . penghayatan doa kita kepada Pemilik Cinta akan berkurangan . mungkin blog mereka sebagai diari hati mereka . :) masing masing

    #er fakulti kita di mana yer ? selamat kembali ke melaka :)

    ReplyDelete
  13. pada pandgan sy , dek kerana BM itu juga satu ilmu , tak salah kalu kita kongsi . tp yang penting harus berpada, bimbang2 boleh menjadi mudarat dan fitnah yang melanda sekaligus mengundag murka dari yg ESA .
    sbb tu blog ni melakar pelangi , kita lakarkan atau erti kata lain kita cipta sesuatu untuk mendapat pelangi iaitu , sesuatu yang sanggt indah didunia dan akhirat...
    teguran amat diperlukan :)

    * FAKULTI SN KOMPUTER n MATEMATIK , kat area cool blog ...
    slamat kembali juga k lendu

    ReplyDelete
  14. yup . setuju . biarlah sederhana . tapi macam ada yg terdesak . *suke2 aku label manusia*
    maaflah andai ada yang salah . :)

    #budak qs ramai tak tahu . ramadhan kareem

    ReplyDelete
  15. eh tak tpe...
    kalu sy silap dialu2kan untuk tegur
    ni lah tarbiyah dlm dakwah
    terima kasih kerana mengigatkan
    :)

    ReplyDelete