Tuesday, July 5, 2011

Yang Terbaik Itu Telah ALLAH Janjikan




Jika kita seorang pecipta sesuatu barang , kita akan akan mengenali barang ciptaan kita itu dengan lebih mendalam . Kalau barang yang kita cipta itu rosak, maka hanya kita sahaja tahu , dimana kerosakkan barang itu disamping , mengetahui konklusi penyelesaian .

Begitu juga manusia . Kita ini manusia , hamba kepada ALLAH . Kita diciptakan ALLAH ,maka hanya ALLAH sahaja yang lebih mengenali diri kita berbanding diri kita . Mana yang terbaik dan yang kurang baik untuk kita , ALLAH sahaja yang tahu.

“ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi kamu , dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu . ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui  ” (Surah Al-Baraqah:216)

ALLAH amat mengenali manusia . Hatta yang kecil mahupun yang besar , ALLAH tahu juga . Tanpa petunjuk dari ALLAH juga , manusia akan menjadi songsang . Sebabnya , ALLAH lah yang menciptakan kita dan hanya ALLAH lah yang mengetahui arah hidup kita . 

Ia berhubung kait dengan rasa kehambaan . Kalaulah kita tanpa pegangan , bolehkan kita merasai kemanisan hidup bertuhan . Tapi , dengan adanya kemanisan dan rasa bertuhan itu , maka kita akan merasai akan kehadiran ALLAH sekaligus merasai kekerdilan diri sebagai hamba .

Andai doamu dimakbulkan ALLAH , itu tanda ALLAH menyanyangimu . Andai kata , ALLAH lambat makbulkan doamu , itu petunjuk ALLAH ingin mengujimu . Begitu juga andai ALLAH tidak makbulkan doamu , itu satu alamat yang sesuatu yang terbaik , bakal kita terima, yang mana , benda yang lebih baik itu , adalah lebih baik dari apa yang kamu hajati .

1 comment:

  1. Sememangnya hanya Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu~~ bertapa hebat-Nya Dia... kte begitu kerdil disisi-Nya... malu dan takut pd-Nya

    ReplyDelete