Tuesday, December 13, 2011

Islam Dalam Setiap Amalan


Islam itu adalah cara hidup . Ia merangkumi seluruh kehidupan kita dari kita bangun tidur sehingga kita tidur semula . 

Cinta itu sebahagian dari kehidupan kita , maka , kita tidak lari dari perasaan cinta itu . Tapi , apa yang kita cinta ?

Ramai yang kata , aku cintakan Islam , cintakan Allah , cintakan Rasulullah , tapi , perkataan cinta itu hanya di ungkapkan tetapi tidak dialaksanakan . Cinta itu tidak diterjemahkan melalui tindakan dan perlaksanaan . 

Jika kita benar mencintai Islam , mencintai Allah , mencintai Rasulullah , kita akan sentiasa mengamalkan Islam itu dalam kehidupan kita . Kita akan berusaha untuk memahai Islam dengan sebenar-benarnya .Makan ikut cara Islam , persahabatan ikut garis panduan Islam , malah melakukan apa sahaja tindakan mengikut garis panduan Islam .

Mari kita sama-sama bergerak menjadi hamba yang mengungkapkan dan menterjemahkan cinta itu kearah yang Allah reda . Menjadi hamba yang sebenar . 

Resmi hamba ; tunduk dan patuh pada arahan Tuannya .

# Semakin kita cinta kepada Allah, semakin ramai yang mencintai kita. Semakin ramai yang menyayangi kita. Semakin ramai yang suka pada kita.

4 comments:

  1. mudah diungkapi sukar diaplikasi.

    tanamkan niat, ikhlaskan jiwa, maka segala yang diungkap akan mudah diaplikasi.

    ReplyDelete
  2. nice entry =) stuju sgt2~ skg sye tgh belajar subjek entrepneurship that said Islam is the complete way of life... c this statemnt? so 100% true! i like it.. erm, btw Islam agama yg syumul dan rabbani..hanya bagaimana kte mlaksanakn sesuatu berdasarkan pnduan hidup kita Al-Quran dan As-Sunnah..tak perlu m'kompleks keadaan.. lakukan smana kita mampu terlebih dhulu.. itu namanya hijrah spt entry sye http://wanieysmile0201.blogspot.com/2011/12/mekarnya-hijrah-dihatiku.html

    ReplyDelete
  3. riffzam ; yup betul tu ..moga Allah beri kekuatan dan tunjuk jalan yang benar lagi diredhai~ amin

    sea_lavender ; sungguh ...Allah dah beri kita cahaya dan kegelapan , maka pilihan terletak pd tangan kita ....bergerak menjadi hamba yang diredhai ~ amin

    ReplyDelete
  4. benar cahaya dan gelap itu kurniaan-Nya buat kte.. jadi gunakn la nikmat dan kurniaan akal dr-Nya utk melaksanakn amar makruf nahi mungkar.. Insya-Allah...hidup kte juga tenang dan bahagia.. =)

    ReplyDelete