Monday, December 12, 2011

Nasi Dan Ibadah , Adakah Kalian Memerhati ?




“Ibu , kenapa kita makan nasi putih ?”, tanya si anak .

“Cubalah makan dahulu ” , balas si ibu sambil tersenyum .

“Ibu , buat la lauk sikit , tawar la rasanya bila makan nasi putih semata ” , tambah si anak dengan nada merayu .

“Untuk anak ibu ni , ibu buatkan tapi kamu kena sabar ya sayang anak ibu ni ” , jawab si ibu semula .

Dialog di atas hakikatnya berkait rapat dengan kehidupan kita , khususnya dalam hal ibadah .

Ya , nasi putih ada kaitannya dengan ibadah kita .

Anda percaya ?

Hakikatnya di Malaysia , makanan utama kita adalah nasi . Maka , tidaklah menjadi seri bagi sesuatu makanan , tanpa dimakan bersama dengan nasi .

Makan asam pedas dengan nasi , makan telur goreng pun bersama nasi , hatta nasi putih sendiri juga enak dimakan bila hanya berlaukkan kicap sahaja . Betul tak ?

Tapi , nasi putih itu lebih enak bila dimakan bersama lauk . Jika tidak , ia akan menjadi tawar .

Realitinya , nasi putih itu , sama dengan ibadah kita . Mari kita lihat !

Solat . Solat adalah ibadah utama dalam kehidupan kita . Jika , hidup kita ini tidak diserikan dan di isi dengan solat , maka tiada gunalah hidup ini . Malah , perkara pertama yang dihisap sewaktu di akhirat nanti adalah solat .

Maka , ibadah solat ini akan lebih bermakna , jika diserikan dengan ibadah-ibadah sampingan . Ia sekaligus bisa mempengaruhi tindak tanduk kita agar lebih bergerak kearah menjadi hamba yang sebenar-benar hamba .

Contohnya , jika kita lakukan solat ia akan lebih menarik dan menambah kekhuyukkan kita bila kita melakaukan zikir , bersedekah , berpuasa sunnat dan membuat bakti pada ibu dan ayah . Maka , hidup akan lebih tennag dan selesa .

Lihat , samakan ?

Maka yang utama bagi makanan kita dalah nasi dan yang menyelerakannya ialah lauk pauknya . Jika yang utama dalam ibadah itu adalah solat , maka yang menjadi penyeri dalam ibadah kita adalah ibadah-ibadah sampingan kita .

Itulah hakikat kehiduapan . Hidup ini berkait rapat dengan kehidupan sekeliling kita . Itulah tanda kerdilnya kita sebagai hamba .

Adakah kalian memerhati ?

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya .

2 comments:

  1. erm entry memerlukan pemikiran yg mendalam ~
    thnkx sharing..benar nasi spt ibadah solat kita..
    jadi ayuh kita pelbagai lauk apabila nk makan..hehe =D bermakna tambah2kan amalan sunat kita dalam menampung amalan wajib yg blum tentu diterima spenuhnya..Hanya Dia Maha Mengetahui =)

    ReplyDelete
  2. Hanya Tuhan yang Tahu ....yang penting kita usaha. bukti kebesaran Allah dimana2 , hatta nasi juga . Moga Allah sentiasa beri hidayah dan kekuatan untuk melaksanakan ibadah kepadanya ...moga jadi hamba yang bertaqwa ~ amin

    ReplyDelete