Wednesday, February 15, 2012

AWAN ; Doa Dengan Yakin


( Gambar sekadar hiasan sahaja ^^ )

Perjalanan AWAN diteruskan dengan doa.
Moga ada manfaat untuk kita bersama termasuk saya .

|
|
|
|
|
|

Awak , ari tu kami melawat sedara saya yang baru balik haji . Tenanag je bila tengok dia orang , rasa sayu je , tiba-tiba rasa nak pergi sana . Tapi , saya nak pergi dengan awak . Boleh tak ? Maksud saya kita pergi sana waktu kita dah halal lah ehh

-----------------------------------------------------------------------------

Jam sudah menunjukkan jam 2 pagi . Kami masih menghabiskan masa di dalam kawasan Masjidil Haram , menghadap ke arah Ka`abah . Sayu dan syahdu malam ini .

Hasrat yang sudah lama kami mohon bersama akhirnya Allah bagi juga jalan untuk mencapainya . Malam ini adalah malam terakhir kami di sini , kerana esok kami akan pulang ke Malaysia. Maka , sudah sempurnalah ibadah umrah kami .

“Sayang , rapat sikit dengan abang . Ada someting yang abang nak cakap ” , aku memulakan bicara dengan isteriku .

“Apew pulak tak boleh . Sayakan isteri abang . Bukankah , isteri itu sentisa dekat dengan suami ? Tapi , abang nak cakap apa ek ? Berdebar pulak saya”, balas isteriku dengan iringan senyum yang menguntum.

“Sebelum abang nak beritahu , abang nak nyanyi sikit boleh ? Tapi syaratnya , sayang kene pejam mata dulu . Cari feeling , sebab suara abang tak berapa sedap . Manalah tau kalau sayang pejam mata , tiba-tiba suara abang jadi sedap”, aku membalas.

“Abang ni , suka sakat saya kan. Okey , cepatlah nyanyi , dah lama tak dengar abang nyanyi”, isteriku membalas.

Manisnya senyummu menawan kalbuku
Ayu wajahmu pesona bak salju
Lembutnya tingkahmu penyejuk jiwaku
Sopan-santunmu pengikat kasihku

Syukur-syukur pada-Mu ya Esa
Kau kau kurnia dia yang setia
Menemani sepi kembara

Jujur setiamu tiada tandingan
Nur kasihmu membawa bahagia
Senyum tawamu penghibur resahku
Tingkatkan taqwa
Perteguh imanmu

Kusemai kasih ku titip mesra
Ingin kucurahkan rahasia hati ini

Bersatu hati berpadulah jiwa
Bersama kita mencari ridha-Nya
Ya Ar-Rahman..Ya Ar-Rahim
Satukan kami dunia akhirat


Dengan suara bernada perlahan , aku menyanyikan lagu Isteriku dari kumpulan Syifa . Aku perasan , isteriku asyik tersenyum sepanjang nasyid itu aku dendangkan . Pipinya mula kemerah-merahan tanda malu . Walaupun isteriku seorang yang sederhana , namun dia tetap cantik .

Habis sahaja aku nyanyikan lagu itu , aku meminta dia membuka mata dan memandangku .

“Sayang tahu , sejak abang kenal sayang , Allah sedikit sebanyak didik diri abang . Lebih bersemangat , lebih bermatlamat dan lebih bersabar . Malah , Allah didik abang dengan sikap , yakin dengan doa”

Mata isteriku betul-betul memandang kearahku . Perhatiannya diberikan 100% kepada percakapanku. Nampak macam teruja , mungkin juga kerana terkasima dengan suaraku agaknya .

“Abang pernah doa , agar Allah bawa kita samapai ke Baitullah ni . Setiap hari abang doa , malah lepas je sayang beritahu hasrat sayang pada abang , abang mula kumpul duit , mula tanam azam . Paham tak maksud abang ? ”

“Ce abag cerita dulu , saya dengar je dulu”

“Maksudnya , bila kita berhajat sesuatu , jangan lupa doa pada Allah . Hakikatnya , semua yang ada ini Allah yang punya , maka , kita mintaklah pada Dia . Tapi , ramai orang silap dalam ketika doa . Mereka berdoa , tapi hanya sekadar berdoa tanpa usaha . Bukankah Allah mahu lihat usaha kita ? ”

“Kadang-kadang , apa yang kita doa itu , Allah cepat makbulkan . Kadang-kadang juga apa yang kita doa itu Allah lambat makbulkan , malah kadang-kadang doa tersebut langsung Allah tidak makbulkan . Buka bererti Allah tak suka kita atau suka kita , tapi Allah nak uji kita ”

“Tapi , sayang kene ingat bahawa , Allah tahu mana yang terbaik untuk kita . Bila mana Allah lambatkan atau tangguhkan doa hambanya , sebenarnya Allah sedang mendidik dan mengujinya . Ya , menguji kesabaran dan keimanannya sebagai hamba . Malah mereka ini Allah didik mereka dengan sifat istiqamah dan tidak mudah putus asa . Tujuannya mungkin Allah nak pagar hati dan imannya agar bila dah dapat apa yg di hajati , tak mudah bangga diri , lupa Allah , malah tinggalkan ibadat”

“Bagi yang Allah tak makbulkan doanya , Allah tahu mana yang terbaik untuknya . Mungkin dia tak dapat apa yg dia hajati , tapi mungkin Allah dah aturkan sesuatu yang lebih baik berbanding apa yang dia hajati . Malah , kalau kita perhatikan , orang-orang dari golongan ini , Allah tawarkannya dengan ketenangan hati . Pernah alami kan ? ”

Isteriku tersenyum mendengar apa yang aku sampaikan . Dia membetulkan cermin matanya . Bahasa tubuhnya menandakan bahawa , dia paham akan apa yang aku cuba sampaikan .

“Sya, abang nak ucap selamat hari lahir . Semoga dengan bertambahnya usia sayang , maka bertambahlah usaha sayang untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik . Bila dah tambah umur ini juga , harap-harap bertambahlah juga ketaatan dan ketaqwaan dan jauh dari kemurkaan .Moga-moga , sayang abang ni boleh jadi isteri yang solehah , ibu yang mithali . Doktor yang beriman . Abang tak ada hadiah , tapi Allah bantu abang untuk realisasikan hajat sayang sembilan tahun lepas . Kira macam hadah jugalah eh”

Aku tersenyum .

“Hari-hari saya dapat hadiah . Hadiah berkongsi hidup dengan abang . Rasa bahagia dan selamat je bila abang ada dengan saya . Alhamdulilah , saya tak tau nak cakap macam mana lagi . Sangat-sangat terharu . Allah sahaja yang tahu apa perasaan saya sekarang . Terima kasih abang . Terima kasih ” , kain telekungnya basah dek mutiara jernih yang mengalir tanda syukur. Isteriku seorang yang cukup sensitif , mudah sahaja mengalirkan air mata .

Sangat terharu . Sayu .

Aku hanya sekadar tersenyum tanda syukur . Tahan punya tahan , maka ia mengalir juga . Kami sama-sama mengalirkan air mata kesyukuran atas nikmat ini dan atas doa kami yang telah Allah makbulkan .

Tiba-tiba , isteriku diam . Air matanya dikesat . Senyum manjanya di ukur kembali . Perutnya di gosok-gosok .

“Abang , yang dalam perut ni pula , Allah hadiahkan untuk abang . Abang dah nak jadi ayah , dan sayang dan nak jadi ibu  ”

Aku terdiam . Terkasima seketika . Alhamdulilah , itu perkataan pertama yang aku keluarkan dari kotak mulutku . Mengeletar seluruh tubuhku , hanya Allah sahaja tahu betapa gembiranya aku pada saat itu . Syukur.

Isteriku menambah , "Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."

Sebelum pulang ke hotel , kami sempat melakukan solat sunnat hajat dan sujud syukur . Sewaktu perjalanan pulang , isteriku sempat lagi mengusik .

“Jal oh Jal . Sweet sungguh la suami saya . Romantik sungguh , ni yang saya sayang sangat ni ”


4 comments:

  1. menitis airmata dgn coretan kali ini :')
    teruskan ye usaha penulisan yg membina utk mendekatkan para pembaca pd Pencipta.. Alhamdulillah.. yakin dengan doa+usaha+istiqamah dan tawakal pd Allah = redha + pasrah .. itu sebaiknya kte sbg hamba-Nya.. dlm erti nilai syukur pd kurniaan-Nya segalanya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga Allah reda akan penulisan saya pada kali ini . dan moga2 apa yg saya tulis bukan sekadar tulisan , tetapi amalan .
      :)

      Delete