Friday, December 24, 2010

Lihatlah Dunia

Dunia oh dunia . Ada apa dengan dunia ek ? Dunia ini tempat apa ek ? dan apa kegunaan dunia ? Pernah anda terfikir ?


Lihatlah dunia ini sepuas-puasnya kerana , sebentar lagi kita pasti akan meninggalkannya . Di dunia inilah tempat kita berbicara , mengenal Tuhan Yang Esa .Belajar erti kehidupan sebenar , sebelum  kita melangkah menuju ketempat asal kita . Dunia inilah tempat kita untuk menabur benih , sebelum kita menikmati hasilnya di sana . Di dunia ini juga tempat kita beribadat sebagai tanda cinta dan syukur pada Yang Esa untuk mendapatkan keredaannya , kerana itulah matlamat kita di dunia .

Dunia ini ibarat seperti tikar sejadah , tempat di mana manusia menjadikan alas untuk tunduk dan sujud mengabdikan cinta kepadaNya . Di tikar sejadah ini juga , manusia melakukan ibadah , memebaca kalam-kalam cinta Tuhan , berzikir , bertahmid , bertasbih memuji keagugan Tuhan . Sudah menjadi tradisi , tikar sejadah khusus untuk menabur bakti kepada Yang Hakiki .

Begitulah dunia . Di dunia inilah tempat kita melakukan kebaikan , jangan dikotori dengan kemaksiatan dan kemurkaan Tuhan kerna apa , dunia inilah saham kita diakhirat . Oleh itu , lakukan lah kebaikan , tinggalkan kemurkaan jauhkan dari kemaksiatan dan tingkatkan lah iman .

Jika kita lihat sekali lagi , dunia ini ibarat tikar sejadah . Tidak pernah kita melihat , orang melakukan maksiat di sejadah . Tidak juga dilihat melakukan penzinaan dan perjudian di sejadah . Oleh itu , sudah semestinya , kita tidak boleh melakukan kejahatan dan kekotoran serta kemaksiatan di dunia ini . Di ciptakan dunia , untuk manusia beribadat , melakukan kebaikan dan bukanya kehancuran .

Di sebalik ciptaan Tuhan , pasti ada tanda-tanda kekuasaanNYA . Hikmah yang tersurat mestilah dijadikan tauladan agar kita semangat dalam memburu Cinta Tuhan . Ingat , kita ini hamba ALLAH .

Bersama-sama kita mengatur langkah untuk berubah dan sanggup melakukan apa sahaja kebaikan semata-mata demi keredaan Tuhan . Semakin lama kita mencariNYA , semakin dekat DIA dengan kita.

No comments:

Post a Comment