Sunday, December 12, 2010

Ilmu itu unik...


Ilmu itu nikmat dan rahmat ALLAH kepada setiap hambaNYA yang terpilih sahaja . Anda juga terpilih untuk membaca blog ini pada kali ini kerana , ALLAH telah mentadirkan dan memilih anda untuk membaca blog ini . Tengok , percaya atau tidak , anda dari kalangan yang terpilih . SUBHANALLAH.

ALLAH Maha Besar . Begitu juga dengan kehebatanNYA . Semua rahsia yang terdapat di langait mahupun di bumi dalam kekuasaanNYA. Sebab tu , kenapa ALLAH telah ciptakan manusia untuk menjadi khalifah di bumi dan bukannnya malaikat ataupun para jin . Tapi ALLAH cipta manusia , untuk mentadbir sekaligus menjadi khalifah di bumi ini , tapi sebab apa ? Hanya ALLAH sahaja yang tahu .

Ilmu ALLAH sangat luas . Apa yang anda baca dan apa yang telah saya tulis ini semuanya bermula dari cabancabang ilmu ALLAH . Bersyukurlah , kerana anda dapat merasai nikmat ini . Kenapa sya katakan ilmu itu unik . sebabnya satu sahaja , dengan ilmu , macam-macam boleh terjadai . tapi harus diingat, ia juga berlaku atas keizinan ALLAH .

Dengan ilmu , kita dapat mengenal siapa Tuhan kita . dengan ilmu kita dapat mengenal apa itu Islam . Dengan ilmu juga kita dapat mengenal ibu dan ayah serta orang yang berada di sekeliling kita . Malah , dengan ilmu juga , kita dapat mengenali siapa yang berada di belakang kita dan apa yang berlaku di sebelah kita dan apa yang berlakunya pada depan kita . Contohnya , dengan ilmu , kita dapat mengetahui Nabi kita , Nabi Muhammad SAW dan nabi-nabi terdahulu . dengan ilmu kita dapart mengetahui perkembangan isu semasa dan kajian-kajian yang dilakukan . Malah dengan ilmu , perkara yang bakal berlaku seperti keluarnya dajal , yakjud makjud dan sebagainya juga kita boleh ketahui . Tengok , unik kan.

Maha Suci ALLAH . Ingatlah wahai saudaraku , kita ini hambaNYA . Semua yang kita lakukan adalah dalam pengetahuannya . Tuntutlah ilmu walaupun beberapa perkataan dan sebarkanlah ia jika ilmu itu membawa kebaikan kepada ummat . Ilmu juga bekalan kita yang akan di bawa ke tempat persinggahan kita sebelum ke negeri abadi . Oleh itu , ilmu yang bermanfaat dapat membawa kebaikan kepada kita .

sumber ilmu buat umat Muhammad
Pesanan Imam Syafie , ilmu tidak diperolehi melaikan memeiliki 6 perkara ; kebijaksanaan , semangat, mengasingkan diri( dari khalayak ramai ) , usaha keras , melalui petunjuk guru , sepanjang masa ( dalam menuntut ilmu ).

No comments:

Post a Comment