Saturday, February 12, 2011

Mana Cinta Kita Pada Rasulullah ?



Di dalam Bible , dikenali Paracletos . Di dalam kitab Vedas dan Purna , dikenali pula dengan Narashangsa , Antim Rishi , Kalki Avatar dan Ahamidi . Malah , kitab agama Budha pula , dikenali Maitreya . Itulah dia , baginda  MUHAMMAD SAW ibnu ABDULLAH , Kekasih ALLAH .

Alangkah indahnya , hidup ini , andai dapat ku tatap wajahmu .

Maulid Nabi atau Maulidul Rasul , disambut hampir setiap tahun diseluruh Malaysia . Pelbagai acara dan pengisian telah direncanakan , bagi memeriahkan bulan kelahiran kekasih ALLAH , malah , ia sudah semacam tradisi di Malaysia , ALHAMDULILAH . Namun , apa impaknya pada kita ?

Dimana kesannya pada kita ?

Cukupkah cinta pada nabi ?

Selawat dan salaam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW . Terima kasih ya Rasulullah , kerana berkat penat lelah dan keringat yang telah Kau gadaikan , akhirnya , kami merasai juga nikmat Iman dan Islam walaupun ALLAH telah menjemput Kau dahulu sebelum kami dapat melihat wajahMu .

Ya Rasulullah , layakkah kami menjadi ummatMu ? Kadakala alpa malah , berselawat pun entah kemana walaupun dalam sehari ALLAH menganugerahkan nikmat 24 jam pada kami , namun , kami sering alpa . Sunnah Mu , kadang kala dipandang sebelah mata malah mempertikaikannya pula . Ya Rasulullah , terimalah kami menjadi umatmu.........

Cintakah kita pada ALLAH ?

Cinta kepada ALLAH akan membuatkan cinta kepada Rasulullah SAW. Cinta kepada Rasulullah juga mengukuhkan lagi cinta kita kepada ALLAH . Rasulullah SAW adalah salah satu tanda cinta ALLAH pada kita . Justeru , menjadi kewajiban untuk kita mencintai Rasulullah SAW .

“ Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga aku dicintai lebih dari bapanya ,anak-anak dan manusia secara keseluruhannya ”

Di saat-saat akhir kewafatan baginda , Rasulullah SAW pernah bertanya kepada Jibril akan keadaan ummatNya . Ya ! Nabi tanya keadaan kita di saat akhir kewafatan baginda pada Jibril . Bagaimanakah keadaan umatNya , bukan Nabi tanya pasal ganjaran yang baginda peroleh , tapi tanya tentang keadaan kita . Lihat , cintaNya pada kita ! Mana cinta kita padaNya ?

Cinta pada Rasulullah SAW , bukan seperti cinta kepada manusia biasa . Manusia biasa akan mencintai kita bila , dia tahu , kita mencintainya , namun , Rasulullah SAW lain cintanya . Baginda terlebih dahulu mencintai kita . Buktinya ? Rasulullah SAW sanggup berjuang semata-mata menyebarkan Islam dan Iman kerana baginda tahu , jika tiada usaha yang dilakukan , umatNya akan hancur dan terjerumus ke neraka .

Cintanya Nabi pada kita amat hebat ! Tapi cinta kita pada baginda ?

Suatu hari , ada seorang lelaki datang menjumpai Rasulullah SAW dan bertanya kepada baginda , “ Bilakah berlakunya hari kiamat ? ”

Rasulullah SAW lantas bertanya , “ Apakah persediaan kamu untuk menghadapinya ? ”

Lelaki itu menjawab , “ Cinta pada ALLAH dan cinta pada RasulNYA ”

“ Kamu akan tetap bersama orang yang kamu cintai ” , jawab Baginda .

Nah ! lihat sendiri , tak rugi mencintai Rasulullah SAW yang selalu mencintai kita .

Mari mencintai Rasulullah SAW !

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . LOVE ALLAH , LOVE RASULULLAH .



No comments:

Post a Comment