Powered By Blogger

Monday, January 10, 2011

Islam Kita ?



Kita ni orang Melayu atau orang Islam ? Atau , kita ni Islam keturunan atau Islam atas kerelaan ? emmmm,... saje-saje je nak tanya sebelum saya membuka kalam pada kali ini . Tapi apa-apa pon , ALHAMDULILAH la sebab kita sekarang berada dalam nikmat Islam dan nikmat Iman . ALHAMDULILAH . Panjatkan syukur pada ALLAH , kerana telah memilih kita untuk menerima nikmat yang begitu hebat ini . Tapi , pertanyaan saya , adakah Islam kita ini kita amalkan, atau , yang kita ambil ini secara total , atau sebahagian sahaja(sedikit-sedikit sahaja ) ?

Saya petik firman ALLAH dalam Surah Al- Baqarah , ayat 208 ; “ Wahai orang yanag beriman ! Masuklah kamu kedalam agama Islam ( dengan mematuhi segala hukum – hakamnya ) secara keseluruhannya dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan . Sesungguhnya , syaitan itu , musuh kamu yang nyata bagimu “ . Oleh itu , hanya ALLAH sahaja lah tempat kita meletakkan ketaatan kita kepadaNYA . Segala peraturan dan hukumnya sahaja yang patut kita amalkan dan ikuti sebab apa , sebab ALLAH lah yang telah menciptakan kita .

ALLAH yang menciptakan kita , dan hanya kepada ALLAH jualah , kita kembalikan ketaatan kita kepadaNYA tanpa sebarang gangguan dari titisan-titisan yang lain yang bisa merosakkan ketaatan kita kepadaNYA . Malah , ketaatan kita kepada ciptaanNYA seperti guru , ibu bapa hanyalah setelah ketaatan kita kepada ALLAH . Contohnya , mudah sahaja . Jika si A memberi sesuatu kepada M , kemudian M mengucapkan terima kasih kepada si S . Adakah ini patut kita pratikkan ? Sepatutnya ,    Si M memeberikan ucapan terima kasih kepada si A sebab si A yang yang memberika sesuatu kepada si M . Maka inilah yang perlu kita amalkan .
Mengikut contoh yang telah saya berikan tadi , kita sebagai hamba ALLAH yang telah banyak menerima nikmat daripada ALLAH sepatutnya , hanya berterima kasih dan memberi ketaatan kita hanya kepada ALLAH sahaja tanpa adanya ganguan dari pihak ketiga . Oleh itu , seluruh hidup kita perlulah dibangunkan dengan ketaatan kita kepada ALLAH .

Sesiapa yang mengambil jalan selain jalan yang telah ditetapkan oleh ALLAH , maka sesungguhnya , dia telah berterima kasih dan mengabdikan diri kepada pihak ketiga . Maka , tindakkan itu menyebabkan dia semakin jauh dari ALLAH . Contohnya , kita hendak menuju ke utara , tapi , kaki kita asyik-asyik melangkah kearah selatan . Pelikan ?

Sebab itulah , kita perlu mengambil Islam secara total agar kita dapat mengelakkan diri mengikuti langkah dan gerak geri syaitan . Dan sesungguhnya , sesiapa yang tidak mengambil Islam secara total akan mengikut gerak langkah pihak ketiga , iaitu syaitan.....

Marilah kita bermuhasabah , mengkoreksi diri dan menilai diri kita agar , ketaatan yang kita beri hanya untuk ALLAH . Malah , kita tidak mengambil Islam secara sebahagian sahaja malah mengambil Islam secra total  agar kehidupan kita lebih diberkati dan dirahmati kerana , kita ini hanyalah hamba yang sangat hina.

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya .

No comments:

Post a Comment