Thursday, January 6, 2011

Jauh dan Rapatnya Hati

Hati ohh hati ! Rupanya , disebalik hati ini , pelbagai perkara tersurat yang boleh kita temui . Itulah tanda-tanda kebasaran ALLAH . Sesungguhnya , setiap ciptaan ALLAH , pasti ada hikmah dan kegunaannya . SubhanaALLAh ,  ALLAHUAKBAR .

Hakikatnya , saya dan anda adalah manusia biasa yang tak boelh lari dalam kehidupan realiti yang kadag kala terpangaruh dek pujuk dan rayu nafsu . Nafsu kata ni , kita pon buat ni . Nafsu kata tu , kita pon buat tu . Itulah kita , tak pernah bersyukur pada apa yang telah dianugerahkan ,malah memberontak sesuka hati tanpa memikirkan kesan dan akibatnya . Marah , sayang perkara biasa yang boleh dikaitkan dengan hati . Dek kerana marah dan sayang , ada jarak yang telah terbentuk antara hati-hati yang terlibat .

Kenapa kita bersuara tinggi apabila marah ? emmm , kenapa ek ? Apabila ada kemarahan di antara dua hati insan , hati mereka semakin jauh jaraknya antara satu sama lain . Usaha untuk mengurangkan jarak dicuba dengan menjerit . Semakin tinggi kemarahan , semakin kuat suara dilontarkan . Rasa marah adalah keadaan apabila kasih sayang mula terhakis dari hati .

Bagaimana pula dengan mereka yang berkasih sayang ? Mereka tidak menjerit malah tidak pula bercakap kuat , tetapi , berbicara dalam keadaan lembut dan perlahan . Malah , kadagkala bukan tahap  bercakap ,  tetapi tahap berbisik . Akhir sekali , apabila kasih sayang semakin mendalam , mereka hanya bertentagan mata tanpa mengeluarkan sebutir kata . Ini menunjukkan , jarak antara hati semakin dekat .

Ketika jarak antara hati semakin jauh , kasih sayang yang disuburkan mula terhakis . Malah , rauangan yang disediakan untuk kasih sayang diisi dengan rasa marah . Kesannya , nafsu dan syaitan menguasai diri . lantara itu , tidak langsung memikirkan antara kebaikan dan keburukan . Masing0masing sibuk berbicarakan tentang keegoan sendiri . Maka , jalan yang paling mudah untuk mendekatkan semula hati hanyalah dengan mengigati ALLAH . Sesungguhnya , dengan mengigati ALLAH , hati kan menjadi tenang .

Hati yang tenang dipenuhii dengan buih-buih kasih sayang . Dengan adanya kasih sayang , maka mahabbah yang diimpikan dapat dilaksanakan malah , ikatan umah juga dapat dipupuk . Ketika ini , setiap bait-bait kata yang diucapkan menjadi begitu indah , merdu dan sedap didengar , malah ketenagan mula terbit di antara hati-hati . Tapi , harus diingat , tiada satu pon ikatan yang paling kukuh selain mengikatkatkan hati pada ALLAH Ar-Rahman , Ar-Rahim dan Al-Jami` .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . 


No comments:

Post a Comment