Thursday, January 13, 2011

Kurang Asam



Kurang Asam ......

Rindu akan perkataan itu . Yelah , kata-kata tulah yang boleh buat saya bersemangat walau dalam kedukaan . Kelakar kan , tapi , itulah hakikat . Tapi , untuk coretan kali ini , bukan mahu di bicarakan tentang kurang asam , namun saya ingin bicarakan tentang CINTA .


Kita selalu mendangar orang bercinta . Kita selalu mendengar orang jatuh cinta . Kadang kala juga , kita juga terdengar orang putus cinta . Cinta ohh Cinta . Begitu nikmat bila ia dibicarakan . Namun , sejauh mana cinta itu dekat dengan kita . Malah , sejauh mana cinta itu boleh diredhai ALLAH . Sebagai hambaNYA , kita haruslah berfikir dahulu sebelum melafazkan cinta . ya , sebut cinta , semuanya mudah . Kalau tak percaya , cuba anda katakan cinta . Cinta . Tengok , mudah kan...Tapi tak semudah itu bila anda melafazkan cinta . Bila kita hendak melafazkannya , kita mestilah berfikir 360 darjah , 3 demansi .

Kenapa mesti 360 darjah , 3 demansi ? Jawapannya ada pada anda . Jika kita sebagai seorang pelajar , jawpannya lain . Jika kita seorang pekerja , jawapannye juga lain . Itu kalau , cinta yang dalam hati itu benar-benar ikhlas . Contohnya bila hati dan fikiran kita berfikir tentang jam tangan . Apakah pandangan kita pada jam tangan tersebut ? Hadapannya sahajakah ? Warnanya sahajakah ? Talinya sahajakah? Itulah lah yang kita perlu  fikirkan pada konteks cinta .

Jika kita membicarakan tentnag cinta , kita boleh kaitkan cinta ini dengan garam . ya , garam . Hidup pula ibarat makanan. Jika kita layarkan hidup kita dengan baik malah , diselitkan ketaqwaan kepada ALLAH , pasti kita merasai akan kenikmatannya malah ketenangan juga boleh kita capai melaluinya . Begitu jugalah dengan makanan , kita mahukan makanan kita itu , lazat , sedap dan enak . Malah , kita juga mahu makanan kita itu juga boleh mengenyangkan kita , tapi , asas kepadanya ialah garam .

Hidup ini juga perlukan cinta sebagai mana , makanan perlukan garam . Namun , andai garam yang kita adunkan didalam makanan tersebut terlalu banyak , mungkin , ia akan mencacatkan kelazatan makanan tersebut . Malah , jika kita amalkan makanan yang berlebihan garam , penyakit pula datang menyerang . Begitu juga dengan cinta , andai cinta yang kita sematkan didalam diri dan jiwa itu terlebih kandungannya , pasti jiwa kita yang merana . Tetapi , andai cinta yang kita sematkan itu , secukup rasa dan semanis bicara , pasti , kedamaian dan ketenangan yang kita cari pasti muncul .

Cinta ohh cinta . Memang manis bila dibicarakan , namun cinta pada ALLAH lebih manis jika kita usik hati kita . Bila kita berbicara tentang cintakan ALLAH , ketaqwaan mesti diletakkan pada tingkat yang atas . Selangkah kita kepadNYA , Berlari ALLAH datang mendapatkan kita . Bila kita singkap kisah Rabiah Adawiyah , pasti kita terbuka melihat kecintaannya kepada ALLAH . Sanggup melakukan apa sahaja asalkan , kasih dan sayang ALLAH , tidak pernah terlepas .



Andai kita letakkan cinta pada ALLAH itu sebagai yang utama , pasti cinta pada ciptaannya juga tidak terlepas . Namun  jika kita letakkan cinta pada ciptaanNYA , sebagai yang utama , pasti kerugian datang mengginggap kita . Bercinta pada manusia , bertujuan mendapat keredaanNYA malah , ia juga sebagai tanda kesyukuran kita kepdaNYA . Bukankah kita telah diciptakan berpasangan untuk saling berkasih sayang . PERCINTAAN apabila dikemudikan dengan ISLAM, dilayarkan dengan KASIH SAYANG, takkan hilang arah tujuan andai muatannya adalah IMAN.

Andai kita laburkan cinta kita kepada manusia , dan selagi cinta itu belum menjadi halal lagi , pastikan , segala batas- batasnya dan hak-haknya perlu dijaga . Ingat amaran Tuhan kepada mereka yang mengikut hawa nafsu dan mereka yang selalu mengikut jejak langkah syaitan dalam percintaan dan dalam semua hal . Nasihat menasihati amatlah penting ke arah kebaikan . Tunaikan kewajiban yang utama dahulu berbanding orang yang anda cintai . Jika andai sorang lelaki , tanggungjawab anda sangat lah berat dan fikir-fikirkanlah sesuatu perkara itu sebelum di laksanakan .

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Bila kesuburan cinta kepadaNYA , pasti cinta dari ciptaanNYA datang mencari kita . 



No comments:

Post a Comment