Powered By Blogger

Wednesday, February 23, 2011

Hadiah Buat Hamba




“ Selamat Datang ke Alam Dunia ” ,

“ Wahai pulan bin pulan , ini adalah hadiah untuk anda . Kehidupan ! ” ,

“ Selamat menghadapi kehidupan . ”

Kehidupan memang besar ertinya buat kita , khususnya kita manusia . Manusia diciptakan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini . Hadiah yang besar serta berat pikulannya ialah kehidupan di dunia sebagai manusia , merangkap hamba pada Yang ESA .

Dari mana asal usul kita ?

Dari Batu Pahat ke ,dari Seremban ke ,atau dari Gemencheh ?

Dan sesungguhnya , Kami jadikan manusia itu daripada saripati yang berasal dari tanah .” (Al-Mukminum : 12)

Kemudian Kami menjadikan daripada nutfah(air mani) yang tersimpan di dalam tempat yang kukuh(rahim) ” (Al-Mukminum : 13)

Kemudian air mani itu , Kami jadikan sesuatu yang melekat , lalu sesuatu yang melekat itu , Kami jadikannya segumpal daging , dan dari segumpal daging itu Kami jadikan tulang berulang,lalu , tulang-berulang itu Kami bungkuskan dengan daging , kemudian Kami menjadikan mahluk yang berbentuk lain.Maha Suci ALLAH yang merupakan sebaik-baik pencipta .” ( Al-Mukminum: 14)

Oleh itu , jawapan bagi persoalan tadi ialah , kita datang daripada ALLAH . Malah , kedatangan kita juga , diatur dan disusun oleh ALLAH secara berperingkat-ringkat malah , penciptaan kita sebagai manusia adalah sangat teliti . Kita juga dijadikan dengan sebaik-baik penciptaan . SUBHANAALLAH.

Penciptaan kita sangat unik . Disebalik penciptaan kita , TUHAN selitkan pelbagai rasa dalam diri kita sewaktu penggunaan hadiah kita ini . Marah , suka , gembira , sedih dan bermacam-macam lagi rasa adalah satu bonus yang ALLAH berikan pada kita .

Andai kita seekor burung , apa perasaan kita ? Tapi , ALLAH takdirkan kita dan pilih kita untuk menjadi manusia yang dapat menikmati hadiah kehidupan di dunia ini .

Namun , ramai yang tidak menghargai hadiah yang telah ALLAH beri kepada kita . Ramai yang sudah membuka bungkusannya , namun , tidak dihargai akan pemberiannya sekaligus merosakkannya seperti membunuh diri .

Persoalannya , adakah , hadiah yang kita dapat ini , mahu dijadikan sebagai perhiasan atau barang mainan semata – mata ? Apa pengisiannya ?

Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Mari kita julang cinta pada ALLAH setinggi-tingginya .



2 comments:

  1. syukran utk info (=
    kita datang daripada ALLAH dn kmbalinye kta pn kepada ALLAH ..

    ReplyDelete